Alla inlägg av ingemar

700 av havets, sjöarnas och forsarnas hjältar firade på Draken i Göteborg

2025-01-19 I går var det smygpremiär för Säsong 2 av SVT-produktionen ”Fiskarnas rike”. Produktionen skriver svensk filmhistoria då inget liknande tidigare visats på Svensk TV.

För över 70 år sedan gjorde Arne Sucksdorffs svenska naturfilm ”Det stora Äventyret” internationell succé och vann priser såväl på filmfestivalen i Cannes som i Berlin….

För att jämföra Fiskarnas Rike med internationella produktioner av naturfilm kommer man att tänka på Sir David Attenborough och BBC s påkostade naturdokumentärer som visar exotisk natur från hela världen.

Förhandsvisningen var på Draken i Göteborg. Missa inte visningarna av säsong 2 på SVT 2 med start den 29 januari!

Något motsvarande har saknats från den unika svenska naturen. Fiskarnas Rike Del 1 fyllde en del av detta tomrum. Vi fick direkt i tv-soffan ta del av unika bilder från livet under ytan, så som det gestaltar sig i tiotusentals svenska sjöar och vattendrag.

Nu kommer Säsong 2 av Fiskarnas rike med ytterligare unika bilder från fiskarnas liv i hav, sjöar och vattendrag. Hur är det möjligt att SVT med hjälp av Ecofilm och deras familjeteam bestående av Martin Falklind, Maria Åhlander och Johan Falklind med begränsade resurser lyckats producera film av världsklass? Förutom teamets unika ”skills” och naturnära känsla ligger en del av hemligheten i den svenska folksjälen där intresset för naturen är djupt rotat.

700 inbjudna naturälskare har på olika sätt bidragit med sina strån till att bygga mästerverket om ”Fiskarnas Rike”. Vid denna ”världspremiär” fick ”Superhjälten” och tonåringen Edvin vara en värdig representant för alla dessa hjältar. Edvin grävde efter varje skoldag själv någon timma på en sidofåra till en å där fiskarna kunde leva. När kraftbolaget stängde av vattnet ringde Edvin till bolaget. Edvin fick vatten, 5 kbm/s så att fiskarna kunde överleva. Edvin analyserar: ”Ingen kan göra allt men alla kan göra något”. Edvins vädjan går till alla, såväl bolag som politiker, myndigheter och naturvårdare, alla kan göra skillnad i Fiskarnas Rike.

Ett glatt premiärgäng med sillar och hajar i Fiskarnas Rike. Missa inte Säsong 2 av denna unika naturdokumentär som startar 29 januari

Fiskarnas Rike visar nu i Säsong 2 fler unika, svenska naturscener med ett antal goda exempel från några av de 700 hjältar som utgör basen i denna unika naturdokumentär. Det är en svensk ”urkraft” som släpps loss och som inte kan lämna någon oberörd.

Fiskarnas rike Del 1 har redan 2023 vunnit Gold Award i ”US International Awards” i Los Angeles i kategorin bästa ”Nature & Wildlife Documentary”.

Missa inte Säsong 2 av Fiskarnas Rike; ni får se en naturdokumentär av världsklass. Det är en viktig ögonöppnare som ger oss inblick i värdet av Sveriges unika natur och hur viktigt det är att vi låter den leva vidare till glädje för kommande generationer.

Tack Martin, Teamet och SVT för att ni visar svenska folket Fiskarnas Rike! Tack för att vi fick vara några av de naturvänner som fick delta och dra ett litet strå till stacken!

Förbättrad ålförvaltning

2025-01-02 FORMAS publicerar i dag sin unika utredning på hur Sveriges ålförvaltning skall förbättras.

Regeringen gav den 25 maj 2022 nio miljoner kronor till FORMAS för att anlita en internationell expertpanel med uppdrag att genomföra en internationell utvärdering av svensk förvaltning av den europeiska ålen. Myndigheten skulle senast 31 december 2024 lämna en slutredovisning av uppdraget till regeringen. Detta är troligen en av de allra största satsningar som gjorts för att utreda förvaltningen av en enskild art. Detta är logiskt med tanke på ålens unika ekologiska, ekonomiska och kulturella roll för det svenska samhället.

I dag den 2 januari 2025 publicerar FORMAS resultatet av utredningen på sin Hemsida. Vad har då expertpanelen kommit fram till?

Panelen gör bedömningen att läget är akut varför vi måste vidta åtgärder utan fördröjning om vi skall leva upp till Ålförordningen som lagstadgar att varje land skall uppnå målet att årligen producera 40% av den jungfruliga, ursprungliga mängden blankål. Att detta nu är fastlagt är viktigt för att vi skall kunna gå vidare med åtgärder.

Panelen gör vidare bedömningen att det största hotet för ålens återhämtning är bristen på framgång i uppströms och nedströms vandring. Den enda åtgärden som kan vända trenden för ålens återhämtning är därför att vidta åtgärder vid Sveriges drygt 10 000 dammar som hindrar ålynglen och drygt 2 000 vattenkraftverk som hindrar och dödar blankålen. Det är positivt att FORMAS en gång för alla fastslår det vi redan visste: Läget är akut och orsaken är vattenkraften.

FORMAS utredning har dock flera fundamentala brister:
1. Den anger inte hur många ålar som producerades i Sveriges inlandsvatten, vilket innebär att åtgärdsbehovet för att uppnå 40% förbättring enligt ålförordningen inte är angivet.
2. Den anger inte värdet av ålen som naturresurs vilket innebär att vi inte kan värdera vilka insatser som är rimliga jämfört med andra samhällsvärden.
3. Den anger inte att Sverige tillämpar en föråldrad lagstiftning från 1918 till 1978 som bryter mot gällande EU-lagstiftning.
4. Den anger inte att Sveriges regering beslutat sluta kalka sjöar och vattendrag och därmed försämrat vattnens produktion av ål.
5. Den anger inte Sveriges roll som producent av stora ålhonor.
6. Ålens roll i ekosystemet som en hållbar och årligen förnybar livsmedelsresurs är förbisedd bl.a. som en tillgång vid krisberedskap.

Ett regeringsuppdrag som använt sig av nio miljoner kronor, nära tre års utredningar och tillgång till ett stort antal internationella experter borde inte vara behäftad med dessa brister. Särskilt inte som den primära orsaken till ålens försvinnande tidigare varit känd. Kanske var formuleringen av syftet med uppdraget oklart?

FORMAS experter fick uppdraget att utvärdera Sveriges ålförvaltning. Sveriges ålplan utgår felaktigt från en ursprunglig produktion av 300 ton blankål årligen. Det är en underskattning med 100 till 200 gånger den produktion som forskarna beräknar. Detta nämns inte i FORMAS utredning vilket begränsar dess användbarhet.

Information om Sveriges ålproduktion och ålens värde finns lätt tillgänglig för den som läst den svenska litteraturen om ål. Ålforskaren Håkan Wickström anger att behovet av invandring av ålyngel för att upprätthålla jungfrulig produktionen i Sveriges inlandsvatten var 188 till 360 miljoner årligen. Elforsk anger att ca 20% överlever till utvandrande blankål vilket innebär en ursprunglig produktion av 37 600 till 72 000 ton blankål årligen. Detta överensstämmer med den danska ålforskaren Kim Aerstrups bedömning. Han berättar till SVT Uppdrag Granskning att Danmarks ålförvaltningsplan beräknar en jungfrulig produktion av 1100 ton blankål årligen. Hans bedömning är att Sveriges ålproduktion är ca 30 till 40 gånger så stor som Danmarks vilket bekräftar Wickströms beräkning.

Ålens värde som naturresurs har stor betydelse för vilka åtgärder som är relevanta för att rädda resursen. FORMAS utvärdering ger inte heller här någon vägledning till beslutsfattarna. Jord- och skogsbruksministeriet i Finland har i sin lagstiftning Finlex 2019/2019 infört ett skyddsvärde för en europeisk ål. Värdet är 3510 euro. Om en fullvuxen ål väger ca 1 kg kan värdet med lätthet beräknas av den ursprungliga blankålsproduktionen för Sveriges inlandsvatten.

FORMAS utredning nämner att det behövs mer forskning för att lösa frågan om ålens vandring förbi vattenkraftverken. Men man nämner inte det goda exemplet Hertingprojektet i Falkenberg som för tio år sedan presenterade en lösning med bästa möjliga teknik som till 100% löste problemet med ålvandringen uppströms och nedströms förbi de två vattenkraftverken. Det finns således färdiga tekniska lösningar för att ordna ålens fria vandring.

FORMAS belyser inte heller Sveriges förhalande med lagstiftningen där omprövningen av vattenkraften är pausad vid flera tillfällen. Regeringen har nu även ett förslag där KMV skall underlätta undantag från att besluta om miljöanpassade vattendomar. Regeringens egen miljökonsekvensbeskrivning säger att det innebär försämrade förutsättningar att uppnå miljömålet Levande sjöar och vattendrag.

FORMAS utredning nämner inte att EU-kommissionen 2024-12-16 tagit ett överträdelsebeslut mot Sverige för att vi inte följt ramdirektivet för vatten. Vi kritiseras för att tillämpa en föråldrad vattenlagstiftning från 1918 till 1978.

Regeringen har även minskat anslaget till Naturvård med 500 miljoner kronor. Det har inneburit en neddragning av den svenska kalkningsverksamheten vilket minskar inlandsvattnens produktionsförmåga av ål. Falkenbergs kommun erhöll 2010 EU-bidrag till att kalka inlandsvattnen för bibehållen ålproduktion. FORMAS ”expertis” har missat dessa viktiga aspekter på svensk ålförvaltning.

FORMAS beskriver inte Sveriges särställning som producent av stora ålhonor vilka är särskilt viktiga för ålbeståndet. Vilda ålyngel som vandrar upp i våra inlandsvatten är inte könsbestämda men merparten utvecklas till stora ålhonor med flera miljoner romkorn och goda energireserver som klarar vandringen 800 mil till Sargassohavet. Omflyttade ålyngel sumpade i karantän utvecklas oftast till mer småvuxna ålhanar som är sämre på att undvika predation och med sämre energireserver för långa vandringar.

Ålens stora betydelse i ekosystemet samt som livsmedelsresurs i beredskapstider är också förbisedd. Det rör sig om en hållbar, årlig produktion av tiotusentals ton högvärdigt livsmedel som går förlorad.

Tillstånd att döda Ätrans ålar, laxar, gösar, mörtar och lakar.

2025-01-10 Vattenkraftens tillstånd att döda Ätrans fiskar och köra dem till tippen ifrågasätts nu av EU-kommissionen som har inlett ett överträdelseärende i frågan mot Sverige.

EU-kommissionen vidtar rättsliga åtgärder mot de medlemsländer som inte fullgör sina skyldigheter enligt EU-rätten i regelbundna paket med överträdelsebeslut. Kommissionen har beslutat att inleda ett överträdelseförfarande genom att skicka en formell underrättelse till Sverige (INFR(2024)2236) för underlåtelse att uppfylla sina skyldigheter enligt ramdirektivet för vatten (direktiv 2000/60/EG).

Enligt direktivet ska medlemsländerna inrätta ett åtgärdsprogram för varje avrinningsdistrikt för att säkerställa god status för europeiska vattenförekomster, såsom floder och sjöar. Kommissionen pekar särskilt på att majoriteten av Sveriges vattenkraftsdammar drivs på grundval av tillstånd från mellan 1918 och 1978 och har negativa effekter på flodernas biologiska mångfald.

Ätran har kommit att bli ett varnande exempel på hur fel det kan gå när gammal lagstiftning används så att den ger ”licence to kill” istället för att skydda naturresurserna så som det var tänkt. Redan 2006 visade Naturvårdsverkets tidning Miljöaktuellt bilder på högar av döda ålar från Ätran.

SVTs ”Uppdrag granskning” och ”Fiskarnas rike” har från 2021 och framåt visat flera programinslag med döende ålar och laxar vid Ätrans kraftverk. Hur kommer det sig att detta dödande fått fortgå under decennier och fortfarande pågår 2025?

Ålplaner har upprättats i flera vattendrag. Ålplan Ätran gäller enligt länsstyrelsen i Halland för Ätran. Enligt stadgarnas §2 är kraftbolagen befriade från gällande vattendomar om fiskens fria vandring mot att de bekostar omflyttning av ett fåtal ålyngel. Varken Havs- och Vattenmyndigeten eller Länsstyrelsen har dock rådighet att ändra i gällande vattendomar och därmed tillåta utestängande av naturlig vandring av ålyngel och pågående slakt av lekvandrande ål.
Omflyttning av ålyngel anses inte längre vara en åtgärd som påverkar ålbeståndet positivt. Omflyttning av importerade ålyngel förbjöds i Sverige 2024.

Utvandringen av blankål från Ätran har minskat från över 100 000 till ca 5 000 år 2010. Utvandringen fortsätter att minska och räkningen vid Ätrafors visar att nu är utvandringen där mindre än 200 blankålar per år. Enligt ålförordningen skall 40% av den ursprungliga produktionen av blankål räddas. FORMAS internationella utvärdering 2025 av svensk ålförvaltning visar att vattenkraften är främsta orsaken till ålens kollaps i Sverige. Ålen minskar inte bara i Ätran utan i alla svenska vattendrag.

Vattendomarna i Ätran bygger också på föråldrad lagstiftninig, därför är det positivt att EU-kommissionen nu uppmärksammar detta i ett överträdelsebeslut. Ätran nedströms Ätrafors vattenkraftverk är N2000 område bl.a. på grund av riklig förekomst av atlantlax. Laxens överlevnad har minskat från 70 000 smolt till 9 000 smolt på grund av korttidsreglering. Tillsynsmyndigheten säger att kraftbolaget har tillstånd till korttidsreglering varför de inte kan agera.

Torrfåran nedströms Ätrafors är N2000 område. Kraftbolaget torrlägger området med jämna mellanrum vilket innebär att uppvandrande lekfisk dör. N2000 området fungerar inte längre som reproduktionsområde för den genetiskt unika Ätranlaxen. Länsstyrelsen säger att de inte kan agera eftersom kraftbolaget har ett gammalt tillstånd att torrlägga N2000 området.

Vattenkraften har under lång tid orsakat omfattande fiskdöd i Ätran. Därför är det mycket välkommet att EU-kommissionen nu inlett ett överträdelseförfarande mot Sveriges tillämpning av ramdirektivet för vatten (direktiv 2000/60/EG).

Sverige bryter inte bara mot ramdirektivet för vatten utan även mot
1. RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 1100/2007 av den 18 september 2007 om åtgärder för återhämtning av beståndet av europeisk ål
2. Rådets direktiv 92/43/EEG om bevarande av livsmiljöer samt vilda djur och växter då Ätran ingår i gemenskapens skydd av Europas biologiska mångfald (Natura 2000).

Ätranlax instängd i torrfåran nedanför Ätrafors vattenkraftverk. Området ingår i gemenskapens nätverk av skyddade N2000 områden.

Sverige bryter mot ramdirektivet för vatten

2025-01-08 EU-kommissionen vidtar rättsliga åtgärder mot de medlemsländer som inte fullgör sina skyldigheter enligt EU-rätten med överträdelsebeslut. Den 16 dec. sändes en underrättelse till Sverige (INFR(2024)2236) för underlåtelse att uppfylla sina skyldigheter enligt ramdirektivet för vatten (direktiv 2000/60/EG). 

För att skydda människors hälsa och miljön är det avgörande att EU-lagstiftningens vattenkvalitetsnormer genomförs fullt ut. Enligt direktivet ska medlemsländerna inrätta ett åtgärdsprogram för varje avrinningsdistrikt för att säkerställa god status för europeiska vattenförekomster, såsom floder och sjöar.

I Sverige föreskriver den nationella lagstiftningen inga regelbundna översyner av de relevanta kontrollerna, eller så genomförs de regelbundna översynerna inte tillräckligt ofta. EU-kommissionen ger ett exempel: ”Till exempel drivs majoriteten av Sveriges vattenkraftdammar på grundval av tillstånd från mellan 1918 och 1978 och har potentiellt negativa effekter på flodernas biologiska mångfald”. Kommissionen skickar därför en formell underrättelse till Sverige, som nu har två månader på sig att svara och åtgärda de brister som påtalats av kommissionen. Som exempel kan nämnas att Sverige dömdes i november 2023 att betala närmare 100 miljoner kronor i böter för att inte i tid har infört EU:s nya vapendirektiv. 

Sverige har beslutat att vi skall satsa 1,5 TWh på åtgärder. Sverige har brutit ned detta värde till satsning per huvudavrinningsområde (HARO). För Ätrans (HARO) skall det satsas 6%. Sverige tycks inte ha insett att EU:s lagstiftning med ålförordningen, vattendirektivet och art- och habitatdirektivet även gäller som svensk lag. Sverige har inte heller förstått hur lagen skall tillämpas. Det handlar inte i första han om antalet kilowattimmar utan om att uppfylla miljökvalitetsnormerna som ex kan vara God Ekologisk Status (GES). Ålförordningen stadgar att vi skall uppfylla 40% produktion av blankål av den tidigare jungfruliga produktionen i Sverige (33 000 till 72 000 ton). Hur många KWh som används för detta nämns inte primärt i lagstiftningen. PPP har tillämpats i många år vilket innebär att det är den som påverkar miljön som även vidtar åtgärder för att minska påverkan.

Påtalade brister i Sveriges vattenförvaltning har långtgående, praktiska konsekvenser för vår natur och våra gemensamma naturresurser. Den mest uppmärksammade konsekvensen är kanske åldöden i Svenska vattenkraftverk. Hundratusentals blankålar dör varje år en plågsam död när de var på lekvandring till Sargassohavet. SVT Uppdrag Granskning rapporterade 2021 om den stora ålslakten.

Regeringen gav därför 2022 FORMAS i uppdrag att utreda den svenska ålförvaltningen. För uppdraget avsattes nio miljoner kronor och internationell expertis anlitades. Resultatet redovisades på FORMAS webbsida i början på januari 2025. FORMAS skriver det som redan var känt, att det största hotet mot ålen är ”brist på framgång i uppströms och nedströms vandring”.

Regeringen har tagit fram ett lagförslag (KN 2024/01642) där KMV skall underlätta undantag från att besluta om miljöanpassade vattendomar. Lagförslaget är framtaget för att Sverige vill begränsa sina miljöåtgärder i vattenkraften till 1,5 TWh. (Vattenkraftens Miljöfond).Regeringens egen miljökonsekvensbeskrivning säger att förslaget innebär försämrade förutsättningar att uppnå miljömålet Levande sjöar och vattendrag. Detta lagförslag undergräver Sveriges möjligheter att uppnå beslutade åtaganden enligt ramdirektivet för vatten och ålförordningen.

RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 1100/2007 av den 18 september 2007 om åtgärder för återhämtning av beståndet av europeisk ål gäller liksom vattendiretivet som svensk lag. Enligt ålförordningen skall varje EU-land tillse att minst 40 % av den jungfruliga ursprungliga biomassan av blankål tar sig ut i havet. Förvaltningsplanen för ål skall utarbetas med syftet att detta mål skall uppnås. Sveriges biomassa av blankål har sedan införandet av ålförordningen inte ökat utan minskat kraftigt och närmar sig noll. Sverige bryter därmed även mot ålförordningen.

Ätran ingår i Natura 2000-nätverket och omfattas därför av art- och habitatdirektivet bl.a. för sin rikliga produktion av atlantlax. Vattenkraftens korttidsreglering minskar laxproduktionen i Ätrans huvudfåra från ca 70 000 smolt till ca 9 000 smolt (Källa: Länsstyrelsens bevarandeplan 2013-11-26 511-3405-11). Även Ätrans torrfåra är N2000-område. Regleringen innebär att åfåran får torrläggas. SVT Fiskarnas Rike har dokumenterat hur leklaxen dör i torrfåran.
Sverige bryter därmed även mot art- och habitatdirektivet.

Sveriges regering har 2023 till 2024 minskat kalkanslaget med 12 miljoner kronor samtidigt som priset ökat med ca 20% (Källa: Länsstyrelsen VG). Kalkningen upphör därför nu i ett antal svenska sjöar. Sverige har förbundit sig att förhindra att vattenmiljön försämras på ett otillåtet sätt eller äventyrar möjligheten att uppnå den status eller potential som vattnet skall ha enligt miljökvalitetsnormen. Dessa okalkade sjöar får nu försämrad ekologisk status vilket även inkluderar en minskad produktion av europeisk ål (Degerman et.al.). Sverige bryter därmed även mot gällande miljökvalitetsnormer och det så kallade försämringsförbudet, som innebär att vattnets status inte får försämras.

Är det då möjligt att uppnå dessa krav? Hertingprojektet genomfördes vid två kraftverk i Ätran 2013. Resultatet blev att ålvandringen både uppströms och nedströms löstes till 100%. Torrfåran restaurerades och ger nu en årlig produktion av ca 30 000 laxyngel och 3 000 ålyngel. Länsstyrelsen har gjort en socioekonomisk utvärdering av projeketet. Efter det att alla kostnader dragits ifrån ger projektet ett nettonuvärde på 65,3 miljoner kronor. Miljötgärder som uppfyller nämnda EU-direktiv är samhällsekonomiskt lönsamma. Det kan jämföras med de dryga böter som Sverige riskerar genom att inte vidta åtgärder för att bevara naturresurserna i Sveriges inlandsvatten.

Årtal för ål

2025-01-05 FORMAS har utvärderat den svenska ålförvaltningen. På en sida har de sammanställt några viktiga årtal med händelser. Naturnytt sammanställde 2023 några viktiga årtal för ål där några årtal efter 2023 senare lagts till. Det är intressant att jämföra de båda listorna för att se hur olika man kan beskriva svensk ålförvaltning.

Olika beskrivningar av händelseförloppet kan också leda till att olika lösningar föreslås för att rädda ålbeståndet. Läs och begrunda.

2025-01-04 Några av de värdefulla ålhonor som stoppas av vattenkraften i Ätran.

Sverige lägger ålfrågan på is

2025-01-05 Sverige försöker ”frysa” ålfrågan genom att förhala miljöåtgärder i vattenkraften. EU-kommissionen sänder därför 2024-12-16 ett överträdelsebeslut till den svenska regeringen. Sverige har nu två månader på sig att svara och åtgärda de brister som påtalats av kommissionen. Ett medlemsland som inte rättar felen riskerar dömas av EU-domstolen.

EU-kommissionen vidtar rättsliga åtgärder mot de medlemsländer som inte fullgör sina skyldigheter enligt EU-rätten. Medlemsländerna skall säkerställa god status för europeiska vattenförekomster, såsom floder och sjöar. Sverige uppfyller enligt kommissionen inte sina skyldigheter enligt ramdirektivet för vatten (direktiv 2000/60/EG). Till exempel drivs majoriteten av Sveriges vattenkraftdammar på grundval av tillstånd från tiden mellan 1918 och 1978 som har potentiellt negativa effekter på flodernas biologiska mångfald. 

FORMAS rapporterar 2025-01-01 att Sverige även överträder gemenskapens FÖRORDNING (EG) nr 1100/2007 av den 18 september 2007 om åtgärder för återhämtning av beståndet av europeisk ål. Sverige har förbundit sig att ålens överlevnad skulle öka till 40% men den har istället minskat på grund av uteblivna åtgärder i vattenkraften.

Sverige skall också förhindra att vattenmiljön försämras på ett otillåtet sätt eller äventyrar möjligheten att uppnå den status eller potential som vattnet skall ha enligt miljökvalitets-normen. Sveriges regering har 2023 till 2024 minskat kalkanslaget med 12 miljoner kronor samtidigt som priset ökat med ca 20% vilket fått till följd att ett stort antal sjöar nu undantas från kalkningsåtgärder mot försurning. Dessa sjöar får försämrad ekologisk status vilket även inkluderar en minskad produktion av europeisk ål (Degerman et.al.).

Sveriges ålförvaltningsplan togs fram av Jordbruksverket 2008 och ger en prognos att ålarna dör vid vattenkraftsverken (grön stapel) om inga åtgärder görs. HaV rapporterar 2022 fortsatt åldödlighet och minskning av ålbeståndet eftersom få åtgärder gjorts av vattenkraften. Den blå kurvan visar omflyttning av ålyngel vilket inte ökar beståndet. Havs- och vattenmyndigheten har 2024 beslutat om förbud av omflyttning på grund av sjukdom. Den naturliga produktionen av ål från Sveriges inlandsvatten visas i den gula kurvan som närmar sig noll. FORMAS utredning 2024-12-31 konstaterar att detta beror på uteblivna åtgärder i vattenkraften.

Bilderna är tagna vid två tillfällen efter nyårsnatten 2024/2025. Under två nätter dödades vid ett kraftverk i Ätran 20 stora, lekvandrande ålhonor. De transporterade ca 70 miljoner romkorn som skulle ha sörjt för släktets fortlevnad och nya ålyngel i Sargassohavet. Man skäms som svensk medborgare över att EU måste sända ett överträdelsebeslut av miljölagar till den svenska regeringen. Sverige behöver nu rätta in sig i ledet och åtgärda vattenkraftens brister. Det är också ett överlevnadsbeslut för den europeiska ålens fortlevnad.

Regeringsuppdrag om Sveriges ålförvaltning rapporterat

2025-01-03 Myndigheten FORMAS har haft regeringens uppdrag sedan maj 2022 att utvärdera Sveriges ålförvaltning. Statsbidrag på nio miljoner kronor har använts och ledande internationell expertis anlitats. Resultatet redovisas nu på FORMAS hemsida .

FORMAS analys av vattenkraften som den kända orsaken till ålens försvinnande i svenska vatten och förslag till lösningar är välkomna. FORMAS utredning nådde dock inte ända fram till målet. Rapporten saknar väsentlig information och vägledning för att Sveriges beslutsfattare skall kunna följa lagen och ta rätt beslut för att rädda ålen.

SVT ”Uppdrag Granskning” och SVT ”Fiskarnas rike” har 2022-2023 rapporterat i en serie program om den svenska ålens situation. Där visas med stor tydlighet att ålynglen stoppas av kraftverksdammar samt att blankålen stoppas och dör i vattenkraftens turbiner och galler. Ålen är utestängd från svenska inlandsvatten.

FORMAS internationella panel rapporterar nu det SVT redan visat; att det största hotet för ålens återhämtning i Sveriges inlandsvatten är ”brist på framgång i uppströms och nedströms vandring”. Sveriges ålbestånd har fortsatt att minska efter det att den svenska ålförvaltningsplanen trädde i kraft 2008.

FORMAS rapport ”Ålen och det gemensamma ansvaret för en hotad fisk” sammanfattar: ”Det är därför mycket angeläget att få till snabba och omfattande lösningar som förbättrar ålarnas möjligheter till passage både uppströms och nedströms, och därmed erbjuda uppväxtmiljöer för naturligt invandrad ål och minskad dödlighet i samband med ålens vandring”.

FORMAS utredning saknar viktig information och behöver därför kompletteras med nedanstående uppgifter när regeringen skall ta beslut om Sveriges ålförvaltning:

  1. Uppgift om storleken på Sveriges ursprungliga ålbestånd
  2. Uppgift om värdet av Sveriges årliga produktion av ål
  3. Uppgift om Sveriges anpassning till EU:s lagar och förordningar
  4. Uppgift om det ”Goda exemplet

Storleken på Sveriges ursprungliga ålbestånd
FORMAS har haft tillgång till expertis som kan informera om storleken på Sveriges ursprungliga ålbestånd, men av någon anledning underlåtit att rapportera om detta. Det kanske är känsligt då Sveriges ålförvaltningsplan anger en ursprunglig utvandring av 300 ton blankål årligen från Sveriges hundratusentals sjöar och inlandsvatten. Detta är 100-200 gånger mindre än vad ålexperter uppger. I Uppdrag Granskning säger danska ålforskaren Kim Aarestrup att Danmarks ursprungliga ålproduktion var 1100 ton per år samt att han bedömer att Sveriges ursprungliga ålproduktion var 30 till 40 gånger större. (dvs 33 000 till 44 000 ton).
Svenska ålforskaren H.Wickström bedömer behovet av invandring av ålyngel till Sveriges inlandsvatten vara 188-360 miljoner ålyngel årligen för att upprätthålla den ursprungliga årliga produktionen av blankål. Elforsk anger en överlevnad från ålyngel till blankål på 20%. 
På Gustav Vasas tid infördes kronofisken för ål, som inbringade en femtedel av statens totala inkomster.

Värdet av Sveriges ursprungliga ålbestånd
Jord- och skogsbruksministeriet i Finland har lagstiftat om skyddsvärdet för den europeiska ålen och östersjölaxen i sin förordning Finlex 614/2019. Ålens värde är 3510 euro och laxens värde 3470 euro. Värdet för en fisk som är under 25 centimeter lång är tio procent av detta värde. Det är lätt att räkna ut värdet av Sveriges årliga ålproduktion med hjälp av Aarestrups och Wickströms uppgifter, om man antar att en blankål väger ca 1 kg. Till detta ekonomiska värde skall adderas värdet kulturhistoriskt, ekologiskt och socialt. En årlig produktion av tiotusentals ton högvärdigt livsmedel från alla Sveriges inlandsvatten är dessutom en livsmedelsresurs viktig för landsbygden och Sveriges krisberedskap.

Styrmedel för att följa lagen
RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 1100/2007 gäller som svensk lag. Målet för varje land skall vara att rädda 40% av den årliga, jungfruliga ålproduktionen som därför skall rapporteras. Miljöprövningen av vattenkraften är en viktig åtgärd för att lösa fria vandringsvägar för ålen. Sveriges regering har pausat miljöprövningen.
Regeringen har tagit fram ett lagförslag där KMV skall underlätta undantag från att besluta om miljöanpassade vattendomar. Regeringens egen miljökonsekvensbeskrivning säger att det innebär försämrade förutsättningar att uppnå miljömålet Levande sjöar och vattendrag.
Tillsynsmyndigheterna har pausat tillsynen av vattenkraften i väntan på kommande omprövning som dock beräknas klar först inom en 20-årsperiod! Tillsynen behöver snarast återupptas med syfte att insamla information som är av viktig för att ordna fria vandringsvägar för fisk och införa EU:s ramdirektiv för vatten.

EU-kommissionen har 2024-12-16 sänt ett överträdelsebeslut till Sverige (INFR(2024)2236) för underlåtelse att uppfylla sina skyldigheter enligt ramdirektivet för vatten, direktiv (2000/60/EG). Majoriteten av Sveriges vattenkraftsdammar drivs på grundval av tillstånd från 1918 och 1978 och har potentiellt negativa effekter på flodernas biologiska mångfald. Kommissionen skickar därför en formell underrättelse till Sverige, som nu har två månader på sig att svara och åtgärda de brister som påtalats av kommissionen.

Det goda exemplet
Hertingprojektet i Ätran vid Falkenberg visar att det är möjligt att med dagens teknik bygga fria vandringsvägar förbi de två kraftverken vid Herting. Dessutom har den torrlagda åfåran iordningställts så att Hertingforsen nu kontinuerligt brusar efter 70 år av tystnad och torrläggning. Fri fiskvandring är återställd till 100%. Länsstyrelsen i Halland har rapporterat att åtgärden varit samhällsekonomiskt lönsam och gett ett nettonuvärde på över 60 miljoner kronor. Falkenbergs kommun har sökt och fått EU-bidrag till att kalka försurade sjöar för att motverka en minskad produktion av ål.

Det varnande exemplet
Ålproblematiken är särskilt komplicerad eftersom det är ett gemensamt europeiskt intresse. Sverige har en särställning som en god producent av stora, långvandrande ålhonor vilka är särskilt viktiga för ålbeståndet. Därför är det extra pinsamt att Sverige är en dålig förebild när vi inte följer den gemensamma miljölagstiftningen. EU-kommissionen tvingas därför att delge Sverige ett övertädelsebeslut för att vi inte uppfyller våra beslutade skyldigheter.

Hertingforsen brusar nu fritt efter att ha varit torrlagd 1944-2014

Falkenbergs kommun fick 2010 EU-bidrag till att kalka försurade sjöar med motiveringen att ålproduktionen inte skulle försämras. Sveriges regering har 2023,2024 dragit ned på kalkningsanslaget till svenska sjöar vilket försämrar ekologisk status och ålproduktion. Neddragningen är en överträdelse av ramdirektivet för vatten, direktiv (2000/60/EG) liksom uteblivna åtgärder av vattenkraften för fria vandringsvägar.

Nyårsnatt med Ålamörker

2025-01-01 Samtidigt som Johan Rabaeus läste Alfred Tennysons ”Nyårsklockan” på Skansen vandrade sju dödsdömda 20-åriga ålhonor in i gallren vid Yngeredsfors kraftverk i Ätran.

”Ring ut vad dödsdömt räknar sina dagar
och forngestaltningar av split och kiv.
Ring in ett ädlare, ett högre liv
med bättre syften, mera rena lagar”.

Måtte vi nu för alltid ha ringt ut denna dödsdömda hantering till förmån för den hotade ålens fortlevnad och mera rena lagar med bättre syften.

2025-01-01 Denna nyårsnatt var det 7 stora ålhonor som förolyckades vid ett av Ätrans kraftverk. Ålhonan lägger i medeltal 2,4 miljoner ägg medan en ålhona på 2 kg kan ha över 6 miljoner ägg.Denna nyårsnatt 2024 bedöms en äggtransport till Sargasso på (6,32*3)+(2,42*4) miljoner = 28,64 miljoner ägg ha gått förlorad. Ref. Fecundity of Migrating European eel (Anguilla Anguilla) from Polish Waters In: Italian Journal of Animal Science Volume 14, 2015 – Issue 3

Samtidigt som detta händer rapporterar FORMAS sitt omfattande regeringsuppdrag att, för 9 miljoner kronor under tre år 2022-2024, utreda den svenska ålförvaltningen.

FORMAS utredning fastslår att brist på framgångsrik vandring uppströms och nedströms är det huvudsakliga hotet för ålens återhämtning i Sverige. ”Det är därför mycket angeläget att få till snabba och omfattande lösningar som förbättrar ålarnas möjligheter till passage både uppströms och nedströms, och därmed erbjuda uppväxtmiljöer för naturligt invandrad ål och minskad dödlighet i samband med ålens vandring”.

Måtte vi därför fortsättningsvis slippa se dessa sorgliga, stinkande högar av döda och döende ålhonor vid de svenska vattenkraftverken. Måtte årets nyårsklockor bli en signal till beslutande och lagstiftande församlingar att ”ringa in till ett ädlare, ett högre liv med bättre syften och med mera rena lagar”.

SVT1 Uppdrag Granskning och Fiskarnas rike har tidigare rapporterat om vattenkraftens avgörande betydelse för ålens försvinnande. SVT rapporterar även i dag Nyårsdagen om att FORMAS utredning fastslår och bekräftar att Sverige och vattenkraften gör för lite för att rädda ålen. Se SVT inslag här.

Hertingprojektet visade för 10 år sedan att vi med rätt åtgärder och bästa teknik kan rädda vandringsfisken till 100%. Dessutom visade sig Hertingprojektet vara samhällsekonomiskt lönsamt med en samhällsekonomisk vinst på över 60 miljoner SEK.

FORMAS utredning visar tydligt att nu finns inga skäl för kraftbolagen att förhala åtgärder för att rädda ålen. Nu vill vi se att det praktiska arbetet påbörjas utan ytterligare fördröjning. Varningsklockorna har ringt tillräckligt länge för den akut hotade ålen!

20 miljoner glasålar beslagtogs

2024-12-26 Europol arbetar sedan 2016 med att förhindra smuggling av glasålar. 850 personer har arresterats och över 870 ton glasål har beslagtagits.

Denna julvecka rapporterar SEG om beslag av 5-6 ton glasålar som var på väg till uppfödare i Asien. Det motsvarar ca 20 miljoner ålyngel. Ynglen fångas mest i Spanien, Portugal och Frankrike och fraktas sedan med båt till uppfödare i Asien. Då Europol är smugglarna på spåren fraktar de nu smuggelgodset via Mauritanien och Senegal för att undvika upptäckt. Ett 40-tal länder är engagerade för att stoppa denna trafficking.

Även i Sverige pågår planering för att rädda glasålen. Till våra inlandsvatten invandrade jungfruligt 188-360 miljoner glasålar per år. Över tiotusen dammar stänger nu ålynglens vandringsvägar.

Sveriges regering gav 2022 FORMAS nio miljoner kronor för att utvärdera den svenska ålförvaltningsplanen.

Nu ser vi fram emot att FORMAS använder skattepengarna till kreativa förslag på hur den svenska ålförvaltningen kan förbättras. Det är inte OK att vi med dammar och turbiner stoppar både invandringen och utvandringen av den akut hotade ålen från våra svenska vattendrag när de skall till Sargassohavet för att leka.

Det är inte OK att vi årligen har använt importen av glasål från England och Frankrike till att föda upp ca 140 ton ål för mänsklig konsumtion.

Ängarna Vessigebro

2024-12-10 Ängen vid Vessigebro är unik med sin artrikedom av blommor, fjärilar, vildbin, långhorningar och nyckelpigor. Skall denna miljö nu bytas mot byggnation och asfalterade p-platser?

Stiftelsen Falkenbergs Montessoriskolor skriver att Askens förskola i Vessigebro bl.a. ”arbetar med aktiviteter som ger barnen kunskap om att värna vår natur och sitt välbefinnande. Vi skapar en lugn och harmonisk miljö”.

Närmilön är också verkligen unik då ängarna brukar kallas Nordens regnskogar. Här föder rådjuren sina kid. Här vaktar vaktelmamman sina kycklingar. Här hittar gröngölingen näringsrika myrägg. En mångfald av fjärilar besöker ängens alla blommor för att söka nektar.

Saken är den att Falkenbergs kommun under en längre tid planerat att bygga ett nytt Äldre- och Trygghetsboende (SÄBO) i Vessigebro vilket är mycket positivt för orten. Kommunen har i en särskild utredning använt en ny metod med ”Åtgärdsval” och undersökt 11 platser i Vessigebro. Utredningen är noggrann men saknar den nödvändiga omsorgen om människa, natur och miljö.

Åtgärdsval för SÄBO särskilt boende och trygghetsboende i Vessigebro juli 2023
Enligt kommunens åtgärdsval rekommenderas Alternativ 6, Ängen:
”11 platser har studerats och tre av dessa anses vara mer intressanta än de andra. Slutligen landas detta ned i en plats som rekommenderas att gå vidare med. Fastigheten som i detta dokument kallas Ängen, norr om Ica, längs med Järnvägsgatan i anslutning till befintlig montessoriförskola, nedanför reningsverket”.

Naturnytt menar att kommunen bör beakta följande fakta och därför välja ett annat alternativ än område 6 Ängen för kommunens SÄBO. Kommunekologerna kan med fördel göras delaktiga i planeringen.

Område 6 Ängen:
-Området är enligt åtgärdsvalet för litet och behöver därför kompletteras med område 4 Järnvägsbacken
-Schaktarbeten på Järnvägsbacken ökar skredrisken på Solstigen
-Skredrisken är betydande inom området som är beläget endast 30 meter från Ätran vid 100-årsflöde, enligt kommunens Klimatanpassningsplan 2021-26.
-Trygghetsboendet blir inte längre tryggt då flöden och därmed skredrisk ökar över tid.
-Området ligger nära Vessigebros avloppsreningsverk, endast 133 meter.
-Luktproblem kan förväntas för bostäder som ligger närmare än 200 meter (Mooe, A. -09).
-Hälsoproblem kan uppstå då bakterier i aerosoler kan spridas 300 meter från avloppsreningsverk (Hickey & Reist, 1975b).
-Ängsmark med lång kontinuitet (sedan 1775–1840) tas i anspråk vilket motverkar ekologisk hållbarhet
-Trafiksituationen vid ICA förvärras, men kan med en annan alternativ placering minskas
-Samlokalisering av byggnader och transporter i omedelbar närhet till skolans lekplats är inte miljö- och hälsoanpassad
-Ängens naturvärden bevaras med skötsel (bränning) och LONA-bidrag vilket gör byggnation olämplig
-Falkenbergs kommun har minst andel ängsmark i Halland (0,01%) och uppnår inte Miljömål 15. (Enligt kommunens Hållbarometer).

Skötsel av ängsmarken med bränning.

Ängens biologiska mångfald av nyckelpigor. Förutom den vanliga sjuprickiga nyckelpigan förekommer tvåprickig nyckelpiga, tioprickig nyckelpiga, tjugotvåprickig nyckelpiga, tiofläckig nyckelpiga och smutsfläckad nyckelpiga. Dessutom förekommer schackbrädspiga, fjortonfläckig torrbackspiga samt sextonfläckig sköldpiga. Fjortonfläckig lövpiga och tvåfläckig sköldluspiga har också fotograferats på Ängen. Mångfalden visar att Ängen är jungfruliga marker för pigorna och andra insekter! Olika pigor bekämpar olika arter av bladlöss och sköldlöss och är därför viktiga hjälparbetare åt traktens lantbrukare. Klicka på bilden för större bild.