2025-08-05 Havs- och vattenmyndigheten (HaV), Statens Lantbruksuniversitet (SLU) och Hallands länsstyrelse (Lst) går nu ut med remisser om Ätrans nuvarande och tidigare naturvärden och framförallt hur de skall tas tillvara. Vem har tiden, kunskapen och modet att svara och framföra en åsikt?
Nuvarande förvaltning av Ätran har hittills skett enligt 1918 års exploateringsvänliga vattenlag. Laxen har minskat med 95% och ålen med 99%. Tidigare forssträckor ligger torrlagda. Nu skall omprövning ske enligt modern miljölagstiftning i den Nationella Planen för vattenkraften. Myndigheterna är nu i stort behov av bra och korrekta bakgrundsdata.
HaV vill senast den 22 augusti 2025 ha svar på Förslag till reviderad nationell förvaltningsplan för europeisk ål 2025–2030Pdf, 719.2 kB.
SLU vill senast den 15 september 2025 ha synpunkter på Artdatabankens förslag till ny rödlista för N2000.
Lst vill senast den 19 september 2025 ha in synpunkterna på Bevarandeplan för Ätran och Bevarandeplan för Högvadsån.
Remisser används för att samla in information och synpunkter från olika aktörer innan en myndighet fattar ett beslut, särskilt i frågor som rör lagstiftning eller reglering.
Sammanfattningsvis kan man säga att en remiss är ett demokratiskt sätt att involvera berörda parter i beslutsprocessen och säkerställa att besluten är välgrundade och tar hänsyn till olika perspektiv. Remissvaren är en viktig del av beslutsunderlaget och kan påverka hur det slutgiltiga beslutet utformas.
Detta låter demokratiskt och rättvist. Ålen, laxen, och öringen representerar enligt Finsk lagstiftning (FINLEX 614/2019) enorma skyddsvärden. För Ätrans fiskbestånd rör det sig om årliga miljardbelopp och en ovärderlig beredskapsresurs. Dessa värden nämns överhuvud taget inte i myndigheternas underlag till förvaltning. Domstolarna får därför inte tillgång till dessa värden och kan därför inte ta hänsyn till dem i kommande domar. Ätran och laxen saknar de lagstadgade rättigheter som älvarna har i vissa andra länder ex. Whanganuifloden på Nya Zeeland eller Floden Ouse i Sussex Storbritannien.

Myndigheternas förvaltningsplaner och bevarandeplaner har många gemensamma felaktigheter. Ett exempel är att de beskriver ålbeståndet på ett direkt felaktigt sätt vilket leder till förslag om otillräckliga åtgärder. De anger att den ursprungliga, jungfruliga blankålsvandringen före vattenkraftens införande varit 300 ton från Sveriges inlandsvatten. Uppdrag Gransknings Ursprungsålen visar att detta inte stämmer, då utvandringen varit ca 30-40 ggr större än Danmarks som var 1100 ton! Sverige rapporterar mindre än en hundradel av den faktiska ålförekomsten! Detta ”lindas in” av myndigheterna i godtyckliga procentsatser och referensår utan relevans.
Den i Ätran numera sällsynta Majfisken (Alosa alosa) nämns överhuvud taget inte i myndigheternas dokument. Förre fiskerikonsulenten Gösta Edman vittnade om att Alosasillarna tidigare förekom rikligt utanför hallandskusten.
Lst förslag till Bevarandeplan för Ätran 2025-07-09 anger att fisken färna senast är noterad i Falkenberg till år 2011. Lst egen rapport 2021:10 redovisar mellan åren 2014-2020 80 st förekomster av färna!
För att bevara och förvalta Ätrans naturtillgångar behöver vi rätt information om tidigare och nuvarande värde som är viktigt inte minst som livsmedelsresurs i beredskapstider. Listan på brister i myndigheternas underlagsmaterial kan göras lång.
Vem har tiden, kunskapen och modet att lämna synpunkter och informera om Ätrans stora naturtillgångar och hur de skall förvaltas på bästa sätt till kommande generationer?
