2020-11-10 Kraftbolaget har sedan Allhelgona arbetat med gallerbyte vid sitt kraftverk i Ätrafors. Burarna som är tänkta att rädda utvandrande ål hamnade i luften och fångar nu fåglar istället.
Saken är den att gallerbytet föregicks av tömning av kraftverkskanalen för att gallren lätt skulle kunna bytas. Då blev ålburarna hängande i luften. Eftersom gallrens flyktöppningar lämnades öppna blev burarna fångstanordningar för fåglar istället för ålar.
Kring burarna ses också strömstarar, forsärlor och den sällsynta kungsfiskaren flyga. Vi håller nu tummarna för att inga av dessa sällsynta forsfåglar skall falla för frestelsen att flyga in i fångstburarna och fastna.
Ätrans vattenråd hade i slutet av oktober en hållbarhetsdag som vattenblänk rapporterat från. Läs rapporteringen här.
Nu har en sammanställning även kommit på ÄVR:s hemsida. Läs mer här .
Här kan vi läsa att medlemmarna unisont menar att kunskap om Ätran är viktig för att vi skall kunna värna om miljön.
Kraftbolagets installation av fyra ålburar vid Ätrafors är ett steg i rätt riktning. Kunskap behövs om hur många ålar som dagligen vandrar i Ätrans vattensystem. Därför behövs en noggrann statistik över varje tömning av Unipers ålburar. Det behövs också en noggrann statistik över hur många ålar som omkommer på kraftverksgallren vid Ätrafors och övriga kraftverk uppströms i Ätran. Denna statistik samlas inte in för närvarande.
Vid hållbarhetsdagen diskuterades kommande omprövningar av Ätran 2024 och 2027. Den avslutande synpunkten i vattenrådets sammanställning är att kraftbolagen behöver delta i recipientkontrollen och samla in uppgifter om sin miljöpåverkan. Då får vi veta hur många ålar som kraftbolaget räddar. Och vi får veta hur många ålar som omkommer på gallren. Denna kunskap är viktig vid kommande omprövning av Ätrans vattendomar.
Vid hållbarhetsdagen nämndes också samrådsunderlaget ”Åtgärdsprogram för vatten 2021—2027 Västerhavets vattendistrikt”. Citat från programmet: ”En utveckling av egenkontrollen som berör recipientförhållanden är nödvändig för att tydliggöra, för både verksamhetsutövare och tillsynsmyndigheter, hur olika verksamheter påverkar vattenförekomsternas status”. ”Enligt MB 26 kap. 21–22 §§ har länsstyrelsen, i egenskap av tillsynsmyndighet, möjlighet att kräva in underlag”. Då alla medlemmar i ÄVR var rörande eniga om att kunskap behövs för kommande omprövning hoppas vi nu att kraftbolaget snarast deltar i recipientkontrollen och påbörjar insamlandet.