Lyckad reklamkampanj

2021-12-22 Kampanjen “Två hål i väggen” belönades för 24 år sedan med “Guldägget” som är ett av reklambranschens finaste pris.

Kraftverksdammen “Var är hålen broder?”

En av pristagarna vid 2021 års Guldäggsgala får följande prismotivering: “Årets vinnar-idé lyckas inte bara aktivera människor till en mer miljömedveten konsumtion utan aktiverar även företag till en mer miljömedveten produktion. Genom konststycket att göra något så oerhört komplext som att kalkylera en produkts ekologiska fotavtryck till något enkelt och inspirerande kommer den här idén också i förlängningen påverka världen”. En fin prismotivering.

Reklaminslaget från 90-talet kanske kan tyckas vara mossigt. Men bakom priset stod diktaren och visgeniet Povel Ramel. Han ändrade texten till sin kända visa “Var är tvålen broder” till “Var är hålen broder”. Bolaget värper fortfarande efter 24 år “Guldägg” till sina ägare.

Nu frågar vi oss i sann Povelanda “Var är ålen broder?” När man tar bort några “H” så får Povels visa ett ruskigt aktuellt innehåll. “Undran och skräck jag känner var, var, var?” Ja, hela texten får ett nytt liv och en ny mening bl.a. när vi tänker på EU:s ålförordning.

När Påvel brister ut i “Håleluja” undrar man om han fick ett “haleluja-moment” om kommande Ålevangeliet av Patrik Svensson. Orden “Ström ström ström” blir till en vädjan att fylla torrlagda forsar med vatten.
Påvel skaldar vidare:

“El är löjligt – utan hål
El är inte bra – utan hål
Ingenting att ha – utan hål
Bara fel – utan hål”

Commercial. 1999. Musician Povel Ramel makes a parody of “Var är tvålen broder?”, changed to “Var är hålen broder?”. From Vattenfalls commercial campaign “Två Hål i Väggen” 1995 – 1999, which received the Swedish commercial award Guldägget.

Lyssna och se på Povels parodi på You Tube här Ram-el (in Swedish) – YouTube
Se även SVT Uppdrag Granskning “Den sista ålen” här.