Ätran värd att vårda?

2021-05-04 Falkenbergs kommun har svarat på vattenmyndighetens remiss om förslag till normsättning och värdering av Ätran samt aktuella åtgärder för att förvalta Ätrans värden.


Kommunstyrelsen beslutar lämna följande svar på remissen: Samråd för vatten med påverkan från vattenkraft KS 2021/103 § 127.
Falkenbergs kommun har inget att erinra eller tillägga till remitterat förslag”.
Beskrivning av ärendet
Underlaget beskriver förutsättningar för normsättning av vatten med påverkan från vattenkraft och de hänsynstaganden som är kopplade till detta som exempelvis åtgärders produktionspåverkan och åtgärdsbehov för Natura 2000-områden.
Motivering av beslut
Den aktuella remissen bedöms inte ha någon direkt påverkan på
kommunens verksamhet”.

Ekonomi
Beslutet kommer inte att påverka kommunens ekonomi“.

Så långt kommunens beslut.

En hållbar förvaltning av Ätran har historiskt påverkat, och kommer även i framtiden att i högsta grad påverka kommunens verksamhet och kommunens ekonomi. Under slutet av 1800-talet var inkomsten till Falkenbergs stad från laxfisket den enskilt största skatteintäkten som dessutom avlönade borgmästaren och hans stab av anställda.

Ätran skall 2022 omprövas enligt modern miljölagstiftning. Ätran borde då inte klassas som KMV enligt remissens förslag. Ätrans naturvärden skall inte klassas som lägre än Lagans och Nissans vilket är direkt felaktigt. Kommunen borde inte godta föreslagna normsättning som missgynnar Ätrans natur och miljö på bekostnad av en av kommunens viktigaste näringsgrenar; ekoturismen.

1978 startade Falkenbergs kommun och Länsstyrelsen vad som då var världens största kalkningsprojekt i rinnande vatten. Efter Hertingprojektets genomförande 2013 publicerade Länsstyrelsen i Halland en publikation om Ätrans socioekonomiska värde. Nettonuvärdet beräknades till 65,3 miljoner kronor.

F.d. turistchef Randolph Stenlund beräknade värdet av Ätrans laxfiske till ca 5 miljoner kronor årligen. Ätrans laxfiske bedömdes ha samma utvecklingsmöjligheter som Mörrums laxfiske som värderats till ca 50 miljoner kronor årligen.

Ätran med biflöden utgör kommunens resurser som vattentäkter. Vattenreglering påverkar sedimenttransport och vattenkvalité och därmed kommunens kostnader för reningsåtgärder. Erosion och sedimenttransport ökar kommunens kostnader för muddring i hamnen vartill 2-3 miljoner kronor avsatts årligen. Vattenreglering påverkar även stabiliteten hos Ätrans stränder exempelvis vid vårdcentralen.

Korttidsregleringen påverkar Ätrans Natura 2000 område från Ätrafors till havet. Fiskeriverkets utredning visar att ca 90% av Ätrans laxproduktion går till spillo på grund av vattenkraftens reglering och vandringshinder. Hotade arter som havsnejonöga och ål decimeras. Ätrans ekosystemtjänster och Falkenbergs ekoturism begränsas.

Falkenbergs Destinationsbolag har förtjänstfullt tagit fram ett attraktivt förslag till “Ekomuseum” för Ätranlaxen. Den anrika Laxodlingen förvandlas till café och utställningslokal. Hertings kraftverk från 1944 omvandlas till konferenslokal med lax och kraft som förtecken. Dessa verksamheter är Falkenbergs naturliga signum som man så länge letat efter att profilera. Det kommer att påverka kommunens ekonomi positivt.

Läs även Naturnytts synpunkter på vattenmyndighetens remiss här.

Halmstads kommunekolog har skrivit ett svar på remissen vilket antagits av kommunstyrelsen. Läs mer här. Kommunekologen anger att kommunen behöver lämna synpunkter på tio delsträckor i reglerade vattendrag samt att förslaget kan påverka kommunens dricksvattenförsörjning. Under rubriken konsekvenser skriver ekologen: “Kommunen har under 1990-talet ingått avtal med ett flera kraftverksägare i samband med införande av fisktrappor i anslutning till deras verk. I samband med kommande prövningar måste kommunen aktivt delta och bevaka kommunens intressen”. Synpunkter framförs bl.a. på Suseån som förvaltas gemensamt med Falkenbergs kommun.